Omzet stijgt vooral doordat klanten vaker komen

Het bonbedrag stijgt amper meer dan de btw. Dat betekent dat klanten per keer amper extra besteden, maar ze komen wel vaker naar de winkel.

Supermarkten van franchisenemers hebben in periode 10 de omzet met 4,9 procent zien stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee is het een gemiddelde periode geweest die er positief noch negatief uitspringt.


Dat blijkt uit cijfers van de supermarktbenchmark waarin zo’n 250 franchisesupermarkten worden vergeleken. De groei lijkt op het eerste gezicht  voornamelijk te danken aan een stijging van de gemiddelde besteding met 3,5 procent. Als echter de groei van de gemiddelde besteding gecorrigeerd wordt voor de btw-verhoging van dit jaar, ziet het beeld er ineens heel anders uit. Dan blijkt dat de omzetgroei voor een groot deel voor rekening komt van de groei in klantaantallen. De brutowinst is daarbij ten opzichte van de consumentenomzet met 0,6 procent toegenomen, dit betekent dat de brutowinst in euro’s ook toeneemt. Overigens komen die extra euro’s niet bij iedereen terecht. Uit de cijfers blijkt dat de omzetstijging vooral bij de grotere supermarkten terechtkomt. 

[Dit onderdeel is niet meer ondersteund]


Quote bij het nieuwsbericht. Quote bij het nieuwsbericht. Quote bij het nieuwsbericht.


Naam

Functie