'Leer van best practices en realiseer ambities'

Zelfstandig supermarktondernemers kunnen door te leren van best practices in de branche per jaar zo'n 126.000 euro meer rendement realiseren, concludeert Marshoek naar aanleiding van het jaarlijkse benchmarkrapport. 'Deze winst zit onder andere in omzet, investeringen en derving, maar ook in loonkosten.'

Ieder jaar brengt Marshoek in kaart hoe de zelfstandige supermarkten in Nederland gemiddeld presteren en welke factoren het succes bepalen en verhogen. Uit dit benchmarkrapport filtert het bedrijf de belangrijkste trends, ontwikkelingen en kansen, die het concreet maakt in de vorm van handvatten die u als retailer direct in de praktijk kunt toepassen. Het thema van de editie 2018 was verspilling, in de breedste zin van het woord. De presentatie werd dan ook, heel toepasselijk, georganiseerd bij de Verspillingsfabriek in Veghel. 'Wij realiseren met retailers hun ambities, blikt senior retail consultant Joeri van Rens terug op de benchmark- en inspiratiesessie. 'Als ondernemer heb je veel ballen in de lucht te houden en wordt een groot deel van je tijd opgeslokt door de waan van alledag. Wij 'bevriezen' deze ballen en kijken welke processen verbeterd kunnen worden in het behalen van meer rendement en maken dit heel concreet. In dit geval op het vlak van verspilling, maar ook operationele rendementsverbetering in zijn totaliteit.'

BESPARING OP LOONKOSTEN
Marshoek doet dit niet alleen op ondernemersniveau, benadrukt senior retail consultant Kars Schaap. 'Maar eveneens voor retailorganisaties, zodat we het vergelijk met de branche als geheel kunnen maken.' Marshoek zit strak op de ontwikkelingen in de markt, vertelt hij. 'Een actueel voorbeeld waar rek zit in de exploitaties zijn de loonkosten; binnen de supermarkt de grootste kostenpost. Wanneer we kijken naar de best practice zien we hier een gemiddeld verbeterpotentieel van ruim 60.000 euro per jaar.' De senior retail consultant plaatst dit bedrag wel in perspectief. 'Supermarkten met hoge loonkosten hebben vaak een betere marge en minder derving. Dat compenseert de loonkosten voor een deel.' Desalniettemin blijft er een behoorlijke besparing over, vult Van Rens aan. 'Daarom loont het om te kijken naar de opbouw van het personeelsbestand. Lagere loonkosten krijg je namelijk niet alleen door goedkoper personeel in te zetten. Dit zit 'm juist in de opbouw van je personeelsbestand en de manier waarop gepland wordt. Wij zien bijvoorbeeld een verband tussen grotere contracten (32 tot 40 uur) en de derving bij een bedrijf. Dit kunnen we vanuit de best practice concreet inzichtelijk maken voor iedere individuele winkel, om daarmee de organisatiestructuur eveneens optimaal neer te zetten.'
Uiteindelijk zegt het gemiddelde echter niet zoveel, vertellen de retail consultants realistisch. Het gaat om de lessen die getrokken kunnen worden uit de best practice-winkels. 'Wij realiseren daarom, samen met ondernemers, hogere rendementen door te kijken naar de benchmarkinformatie en deze specifiek te vergelijken met de situatie van een individuele winkel. Wij voeren gerichte analyses uit op basis waarvan winkels specifieke verbeterpunten krijgen gepresenteerd. Wij helpen daarin niet alleen in het meten, maar ook in het verbeteren. Samen met de ondernemers en retailers maken we hun ambities waar en kijken we verder dan alleen het percentage.'
Marshoek snapt wat belangrijk is in de branche, besluit Schaap. 'En maakt dit concreet en toepasbaar. Door strak op de ontwikkelingen in de markt te zitten, bieden we slimme oplossingen die uw specifieke business en het rendement helpen verbeteren. Met onze Business Intelligence-kennis en de mogelijkheden in combinatie met retailkennis, maken we daarmee echt het verschil.'

Bron: Foodmagazine