Franchisesupers scoren met vers en diepvries

HOUTEN - De verkopen in assortimentsgroepen diepvries en vers stijgen bij een hogere buitentemperatuur. De verkoop van bloemen en planten zakt juist in. Dat blijkt uit een benchmark van Marshoek over het derde kwartaal van 2018.

Door het mooie weer van de afgelopen zomer bloeide de omzetgroep diepvries op. De index van de diepvriesverkopen volgde de index van de temperatuur (in vergelijking met 2017) bijna één op één (zie grafiek 1). De verkopen hadden nog hoger kunnen zijn, vermoedt Marshoek. De vraag naar ijs was zo groot dat fabrikanten en leveranciers niet aan de vraag konden voldoen. Dat had soms lege schappen tot gevolg.

De warme – en vaak hete – zomer had invloed op het gedrag van klanten. Die kwamen behoorlijk veel vaker in de hete periodes, maar kochten per keer minder. Overigens steeg over het gehele derde kwartaal de gemiddelde kassabon wel iets, met 0,7 procent. Doordat het aantal klanten toenam, steeg de omzet harder. Die staat 5,1 procent in de plus in het derde kwartaal. 


De cijfers van Marshoek, samengesteld uit de omzetcijfers van zo’n 250 franchisesupermarkten, laten bovendien zien dat supermarkten steeds meer vers gaan verkopen. De eerste drie weken van het kwartaal lieten indexen zien die varieerden van 100,8 tot 109,2. Ook daar was deels een verband met het mooie zomerweer te zien. Maar volgens Marshoek zijn die extra verkopen ook op het conto van een toenemende vraag naar vers van consumenten te schrijven. Dat heeft deels met een trend te maken, maar wordt ook aangewakkerd door de supermarkten zelf. Vers krijgt, zeker bij de recent verbouwde en gebouwde supermarkten, een steeds prominentere plaats. Onder meer Plus met Briljant 2.0 en AH met de ‘Echt Vers’-winkels zijn daarvan een voorbeeld. Bovendien worden steeds meer ready-to-eat-producten aan dit assortiment toegevoegd. Supermarkten gaan daarmee volgens Marshoek volop de strijd om het maagaandeel aan met andere aanbieders, zoals horeca, afhaal en maaltijdbezorging. 

De verkoop van bloemen en planten had geen baat bij de hoge temperaturen. Het tegendeel lijkt waar. Toen de temperatuursindex piekte, zakte de verkoop van bloemen in naar een index van net boven de 66. Marshoek raadt ondernemers aan hierop te sturen en minder bloemen te bestellen als er een warme week in aantocht is.

De cijfers en grafieken zijn ontleend aan de Supermarktbenchmark van Marshoek. De uitkomsten zullen per periode van vier weken en per kwartaal (uitgebreider) op de Ondernemen-pagina van Distrifood worden gepresenteerd.

 


Bron: Distrifood