Brutowinst agf omlaag door laagblijvers Plus

De laagblijverscampagne van Plus zet druk op het agf-aandeel en de brutowinst op agf bij andere supermarktformules. Dat blijkt uit cijfers van Marshoek.

Plus verlaagde op 31 januari 49 agf-producten blijvend in prijs. Dit laagblijversoffensief heeft niet alleen effect op de marge bij Plus zelf, maar heeft ook effect op andere supermarkten. Die leveren, doordat ze prijzen verlaagden, 4,1 procent in op hun brutowinst (insturingsmarge) op agf in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de periodebenchmark van Marshoek die is samengesteld met omzetcijfers van franchisesupermarkten van AH, Jumbo, Coop, Spar en MCD, maar exclusief Plus. ‘De strijd tussen de formules in agf zorgt ervoor dat de prijzen dalen en dat daardoor de winstgevendheid van agf terugloopt’, aldus retailconsultant Richard Kievit in een toelichting op de benchmark. Het lijkt er volgens hem op dat supers de prijsverlagingen vooralsnog voor hun eigen rekening nemen. ‘Ze worden niet een-op-een doorgevoerd in de inkoopprijzen.’

De 4,1 procent komt overigens overeen met een voorspelling die Plus deed over het effect van de prijsverlagingen. Plus gaat er ook vanuit 4 procent margeverlies te lijden in de productgroep agf, bleek vorige week uit een intern memo van de formule waarover Distrifood berichtte. Kievit houdt een slag om de arm als het gaat om het effect op de totale brutomarge. ‘Die wordt door iedere supermarkt anders berekend en is lastiger te vergelijken. Door de bank genomen kun je zeggen dat die met zo’n 1,2 procentpunt afneemt, maar het is de vraag of dat alleen door lagere agf-prijzen wordt veroorzaakt.’ 

Ondanks deze lagere agf-prijzen zijn ondernemerssupermarkten 2019 nog steeds goed begonnen. Ze zagen zowel de klantenaantallen (+3,2%) als het bonbedrag (+1,6%) toenemen. Dat resulteerde in een omzetstijging van 4,2 procent. Als die geschoond wordt voor de verhoging van het lage btw-tarief blijft een omzetstijging van 2 procent over in vergelijking met vorig jaar.


Bron: Artikel uit Distrifood van 30 maart 2019